torsdag den 5. april 2018

Undervisningsdifferentiering

I min verden har vi et minimumsmål som alle eleverne gerne skulle nå. Hvis jeg ser på faget maskinfører og især den deciplin, hvor vi skal træne det at opsamle træ og køre det ud af skoven, er der flere muligheder.
1. eleverne bliver placeret i en fysisk maskine og begynder at arbejde med kranen efter en prioriteret øvelsesliste. Tanken er at eleven begynder med meget grundlæggende kranbevægelser for at øge sværhedsgraden efterhånden som han kan "bestå" den enkelte øvelse der bedømmes på især på tid, men også på metoden af læreren der fysisk er til stede.
En anden metode er at træne eleverne i en digital simulator. Her kan jeg lave et detaljeret træningsprogram skræddersyet til den enkelte elevs real kompetence.
Man kan lave et program hvor der løbende åbnes for nye øvelser efterhånden som klarer de gamle. Jeg kan også løbende ændre på de enkelte øvelsers sværhedsgrad, ved at ændre på indhold af øvelserne eller på gennemførelsestiden, hvis der skulle være behov for det.
Alle elevernes præstationer bliver gemt og kan evalueres enkeltvis løbende eller senere i forløbet.
Fremmadrettet er det min forhåbning, at jeg løbende kan følge eleven i realtid ved hjælp af min bærbare og teamviewer.
Jeg synes at både Klafkis tanker om den indre differentiering og karin Svejgaards tanker om rød, gul og grøn er i spil.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar